وبلاگicon

دنیای ابتدایی

آموزشی، علمی ، نمونه سوال

دنیای ابتدایی

آموزشی، علمی ، نمونه سوال

دنیای   ابتدایی

یادگرفتم بخندم و ببخشم
خدا نیستم ، اما زیر سایه اش بزرگ شدم

*****************************
همه ی افراد با استعداد هستند، اما اگر شما یک ماهی را بر اساس تواناییش در بالا رفتن از درخت بسنجید، آن ماهی تمام عمرش را بر این باور خواهد گذارند که یک بی دست و پای احمق است.


عشقم معلمی است.اگر دوباره انتخاب کنم بدون شک معلم خواهم شد.
معلم پایه های اول تا ششم ابتدایی
داور جشنواره های مختلف آموزش و پرورش
مدرس دوره های ضمن خدمت
مدیر مدرسه پسرانه دوره اول و دوم
فعلا معاون آموزشی دبیرستان دخترانه نرجس
لذت بودن در مدرسه و بچه ها را با هیچ لذتی نمی توان مقایسه کرد.

******************

در حد توانم سعی کردم مطالب مفید ی رو براتون بزارم ، بعضی هاش کار خودم و بعضی ها کار همکارای خوبم .
منتظر نظرات خوب و سازنده شما هستم!

آخرین نظرات

روش تدریس قرآن ابتدایی

شنبه, ۱۶ آبان ۱۳۹۴، ۰۶:۳۹ ب.ظ

مقدمه 

برای آموزش کتاب درسی بهتر است،  هم معلم و هم اولیا ء مقدمه کتاب درسی را با دقت مطالعه نمایند .

توجه به اهداف آموزش قرآن در دوره ابتدایی و اینکه کتاب درسی یک وسیله برای رسیدن به اهداف آموزشی است ، و  تدریس باید برنامه محور باشد ، از نکات قابل توجه برای یک معلم می باشد .

-  در پایه اول تا سوم ابتدایی هدف آموزش قرآن ، رو خوانی است .

-  در پایه چهارم تا ششم ابتدایی هدف آموزش قرآن ، روان خوانی است .

-آموزش در پایه اول کلی خوانی و بیشتر دیداری و شنیداری است . ( پس از یادگیری حروف تثبیت می شود )

- بهتر است قبل از تمرین با نوار و جمع خوانی و فرد خوانی ، همه آیات درس به مدت چهار تا پنج دقیقه توسط قرآن آموزان مرور شود تا ضعف هاو گیرهای خواندن فراگیران از سوی خودشان بیشتر احساس شود.

-آموزش باید از کلمات و عبارات جدید شروع شود  ، تا علاوه بر جذابیت و تازگی مطالب چشم ها نیز با  کلمات آشنا شوند ، زیرا 70% یادگیری از طریق چشم صورت می گیرد و ماندگارتر است . ( بچه ها وقتی چیزی را می شنوند دیگر نمی بینند )

- می توان برای درست خواندن دانش آموزان جایزه تعیین کرد مثلا ( هر کس یک خط درست خواند جایزه او خواندن یک خط دیگر است )

-  در پایان آموزش  برای تثبیت یادگیری از نوار ، خواندن معلم و دانش آموزان قاری استفاده می کنیم .

-   در خواندن کلمات قرآنی بیشتر ین توجه باید ابتدا به حرکات و سپس به حروف  باشد .

-   می توان قصه های واقعی قرآنی از حوادث روزمره زندگی  برای بچه تعریف کرد تا برایشان قابل لمس باشد .

-  هر نوع یادگیری باید معنا دار باشد بویژه آموزش قرآن .

- سواد قرآنی یعنی :

ü      مهارت خواندن ( کلید ورود به همه علوم است )

ü      مهارت درک و فهمیدن قرآن

ü      مهارت تدبردر قرآن

ü      انس دائمی با قرآن

 فرد خوانی

- هر قرآن آموز همه آیات درس را می خواند ، در صورتی که تعداد فراگیران کم باشد .

- هر قرآن آموز  یک یا دو جمله از آیات درس را می خواند.

 در صورتی که تعداد فراگیران زیاد باشد . می توان آنها را گروه بندی کرده بدین صورت که هر دو تا چهار نفر یک گروه را تشکیل دهند ، افراد گروه نباید زیاد باشند تا اهداف آموزشی حاصل شود . در ضمن افراد هر گروه تلفیقی از افراد قوی و ضعیف باشند تا بتوانند به یکدیگر بهتر کمک کنند . حتی المقدور افراد یک گروه ، با هم صمیمی و دوست باشند تا زمینه همکاری با علاقه مندی فراهم شود . برای هر گروه بهتر است یک نفر ، سر گروه و کمک مربی شود تا هر یک از افراد گروه ، همه آیات درس را برای سر گروه خود بخوانند

وقتی از فرد خوانی استفاده می کنیم ابتدا بهتر است ، افراد داوطلب و با جرأت و قوی ، سپس افراد خجالتی و ضعیف را به خواندن تشویق کرده تا آمادگی بیشتری پیدا کنند .

عبارات بلند و مشکل را افراد قوی و عبارات کوتاه و آسان را افراد ضعیف ، تا احساس موفّقیت ، نمایند . فواید این کار این است که  هر قرآن آموز به طور دقیق ارزشیابی می شود

جمع و فرد خوانی

- ابتدا جمع می خوانند و یک فرد تکرار می کند و سپس فرد می خواند و جمع تکرار می کند .

-  خواندن یک جمله توسط جمع و جمله بعدی توسط فرد به صورت یک جمله در میان .

- خواندن جمع و تکرار فرد سپس خواند ن فرد و تکرار جمع به صورت یک جمله در میان .

    این کارهای فواید زیادی داشته از جمله شور و حال ایجاد می کند و قرآن آموزان را فعال کرده و ایجاد رقابت می کند و بسیاری از اشکالات و اشتباهات توسط خود قرآن آموزان مرتفع می گردد و قرآن آموزان را برای فرد خوانی آماده کرده و اعتماد به نفس آنان را تقویت می کند.

جمع خوانی

- خواندن آیات درس به صورت دسته جمعی

-  قرآن آموزان دو گروه شده و آیات درس ، به صورت یک جمله در میان توسط دو گروه خوانده می شو د

- قرآ ن آموزان به چند گروه تقسیم شده و هر گروه یک عبارت قرآنی را به ترتیب می خوانند این کار باعث می شود که اضطراب قرآن آموزان به حداقل برسد و آمادگی پیدا کنند برای  فرد خوانی . در ضمن اشکالات خیلی مشخص نیست و قرآن آموزان اشکلات یکدیگر را پوشانده . و شور و حال ایجاد می کنند و به درس و کلاس تحرک و تنوع می بخشد و ایجاد رقابت می کند .

-   بهتر است تمرین روان خوانی  به صورت چند گروهی برای قرآن آموزان  استفاده شود چرا که باعث رقابت و مسابقه سالم گشته و تحرک و شور و حال به درس و کلاس می دهد .

اشکالات قرآن آموزان

در حین تمرین جمع خوانی اشکالات به صورت مستقیم تذکر داده شود ولی در فرد خوانی اشکالات هر فرد به صورت غیر مستقیم تذکر داده می شود .تا باعث خجالت و اضطراب و عدم اعتماد به نفس قرآن آموز نگردد. حال باید دانست که این تذکرات در چه مواردی و در چه مهارتهایی باید انجام گیرد .

               بهترین روش و تدابیر کاربردی ، تدابیر روانی و مهارتی است .

  تدابیر روانی :

-  صبر می کنیم تا قرائت جمله کامل شود و قرآن آموز وقف کند ، آنگاه تذکر می دهیم .

- قبل از تذکر درباره اشکال ، قرآن آموز را با عبارات مناسب مانند، آفرین ، احسنت و ... تشویق می کنیم .

- اگر اشکال مربوط به فرد باشد ، باز هم به جمع تذکر داده می شود ، زیرا فرد یکی از جمع قرآن آموزان است و هنگامی که به جمع تذکر می دهیم ، به طور غیر مستقیم به فرد نیزتذکر داده ایم و فرد کمتر دچار اضطراب و خجالت می شود ، ضمناً بسیاری از اشکالات فردی را قرآن آموزان دیگر نیز احتمالاً دارا هستند . و این کار باعث می شود اشکالات همه مرتفع گشته و کلاس از فعّالیّت جمعی برخوردار شود .

- تذکر اشتباه را به صورت مناسب ، از جمع یا افراد قوی و یا افراد داوطلب می خواهیم که عبارت مورد نظر را به طور صحیح تکرار کنند سپس از فردی که اشتباه خوانده بود می خواهیم که عبارت را تکرار کند .

- اگر فرد مورد نظر دوباره اشکال و اشتباه را تکرار کند ، بر درست خواندن او اصرار نمی کنیم بلکه از نفر بعدی می خواهیم که تکرار کند ، و اصلاح اشکال را موکول می کنیم به جلسات بعد

تدابیر مهارتی :

-   توجه دادن به خط قرآن وعلامت مورد اشتباه ، برای صحت روخوانی و روان خوانی  

-  بخش کردن کلمات مورد اشتباه به صورت اشاره فنی به بخشهایی ، یا نوشتن بخشهای کلمه جدید ، یا بخش کردن به روش معمول در سوادآموزی فارسی .

- سؤال کردن از کلمه مورد اشتباه به این صورت که ، مقایسه با حالت صحیح و اشتباه کلمه که به    صورت سوال پرسیده شود. و یا از علامت مورد اشتباه سؤال شود ، مثلاً ( فلان حرف چه حرکت یا چه علامتی دارد؟)

- برای رفع اشکال عبارات وصل کردنی ، بهتر است بگوییم از حرکت بزن به تشدید چون بقیه حروف نا خوانا ( و ا ل ی  که در کتاب آموزشی آبی رنگ است ) که در قرآن آموزشی بدون علامت هستند و خوانده نمی شوند .

 قواعد

- قواعد در قالب تذکرات آموزشی در حین تمرین قرائت به صورت موردی و برا ساس اشکالات قرائت گفته شود .

- در آموزش قواعد روخوانی باید از دانستنیهای مانند مهارتهای زبان فارسی یا زبان محلی بویژه از مفاهیم و مهارتهای سواد آموزی استفاده کرد تا تدریس هموار و کوتاه گردد. بنابراین مشترکات حروف و حرکات فارسی و عربی از نظر شکل و اسم و تلفظ و مهارتهای صدا کشی ، بخش کردن و ... از مهارتهای سواد آموزی هستند و زیرا عمدتاً مشترک هستند . وبرای روخوانی قرآن مفید هستند .

-  سعی نمی کنیم قواعد را تعمیم دهیم ، بلکه خودشان خود بخود در حین خواندن درست می شوند .

 

مفاهیم

- در مورد مفاهیم قرآنی وقتی دانش آموز در خواندن عبارت جدید درس مهارت پیدا کرد بهتراست  ، از او سوال شود که در عبارات جدید معنی کدام کلمه برایش آشنا است و یا می داند .در این حالت  ما به طور غیر مستقیم وارد مفاهیم می شویم . ( در این مورد برای یادگیری هیچ اصرار و شتابی به کار نمی بریم  )

- در مورد پرسیدن مفاهیم بهتر است ابتدا از کلمات مهم شروع کنیم مانند رب ، الله ، رسول ... و سپس به کلمات مشترک با زبان فارسی ، و در آخر به عبارات مهم قرآنی بپردازیم .

  پیام قرآنی

- هدف مهم از آموزش پیام قرآنی وادار کردن دانش آموزان به تفکر است. ( مهارت فکرکردن) 

- در آموزش پیام قرآنی و تصویر های آموزشی پس از یادگیری و درست خواندن عبارات بهتر است جلسات به صورت پرسش و پاسخ باشد و در زمینه موضوع پیام یا تصویر از بچه ها نظر بخواهیم و سوالات مرتبط مطرح کنیم .

-  بهتر است در مورد حفظ کردن پیام ها از دانش آموزان بخواهیم به دلخواه حفظ کنند و برای حفظ کردنشان دلیل بیاورند .و اگر کسی نتوانست حفظ کند،  حداقل سه دلیل بیاورد که چرا حفظ نکرده است . 

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۴/۰۸/۱۶
  • ۵۷۶ نمایش
  • اخوان

روش تدریس قرآن ابتدایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی