وبلاگicon

دنیای ابتدایی

آموزشی، علمی ، نمونه سوال

دنیای ابتدایی

آموزشی، علمی ، نمونه سوال

دنیای   ابتدایی

یادگرفتم بخندم و ببخشم
خدا نیستم ، اما زیر سایه اش بزرگ شدم

*****************************
همه ی افراد با استعداد هستند، اما اگر شما یک ماهی را بر اساس تواناییش در بالا رفتن از درخت بسنجید، آن ماهی تمام عمرش را بر این باور خواهد گذارند که یک بی دست و پای احمق است.


عشقم معلمی است.اگر دوباره انتخاب کنم بدون شک معلم خواهم شد.
معلم پایه های اول تا ششم ابتدایی
داور جشنواره های مختلف آموزش و پرورش
مدرس دوره های ضمن خدمت
مدیر مدرسه پسرانه دوره اول و دوم
فعلا معاون آموزشی دبیرستان دخترانه نرجس
لذت بودن در مدرسه و بچه ها را با هیچ لذتی نمی توان مقایسه کرد.

******************

در حد توانم سعی کردم مطالب مفید ی رو براتون بزارم ، بعضی هاش کار خودم و بعضی ها کار همکارای خوبم .
منتظر نظرات خوب و سازنده شما هستم!

آخرین نظرات

مزایای شگفت انگیز یک نفس آرام

شنبه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۵، ۰۴:۳۱ ق.ظ

اگر شما مشغول قدم زدن در راهروهای کتاب فروشی ها شوید، کتاب های بسیاری در مورد چگونگی متعالی شدن، جذاب بودن و برنده شدن خواهید یافت. تمامی این وعده های داده شده در مورد پرورش نفس می تواند طولانی و خسته کننده باشد. گاهی اوقات ما باید با جسارت بیشتری از خود بپرسیم که چرا هیچ چیزی در مورد آرام کردن نفس برای یادگیری وجود ندارد؟

نتایج نگران کنندۀ یک بررسی نشان می دهد که کتاب های موجود در مورد "فروتنی" و "تواضع" با کاهشی معادل 43.33% از سال 1901 نسبت به سال 2000 روبرو بوده است. به نظر می رسد که ما ارزش بسیار کمتری برای فضایل مربوط به فروتنی نسبت به گذشتگان خود قائلیم.
در بدترین حالت، طرفداران ادبیات ممکن است که این یافته ها را بی ربط و مسخره بیابند ولی بی اعتنایی در این مورد یک اشتباه محض است چرا که در این موضوع چیزی نهفته است. یافته های اخیر علمی نشان دهندۀ این است که متعالی شدن نفس، نه پرورش آن، قدرتمندترین مسیر مستقیم برای رسیدن به آرامش درون و رضایت خاطر است.
لطفاً اشتباه متوجه نشوید: داشتن احساس سالم از خود یا نفس، بسیار خوب است ولی همانطور که متخصص روانشناس، «مارک لیری» اشاره می کند؛ با این که نفس می تواند بهترین ابزار پیشرفت و کاردانی ما باشد، توانایی این را هم دارد که مرموزترین دشمن ما نیز بماند. از یک سو نفس، ظرفیت اساسی انسان برای خودآگاهی، خودبازتابی، خودگرداندن و خودانظباطی برای رسیدن به اهداف ما است که کاملاً ضروری می باشد. از سوی دیگر نفس، دارای یک میل همیشگی برای خوب و مثبت دیده شدن است. نفس به هر وسیله ای متوصل می شود تا مسئولیت هر گونه نتیجۀ منفی که احتمالاً سزاورش نیز هست، مردود شمارد. همان گونه که پژوهشگران اشاره می کنند؛ نفس بوجود آورندۀ "مکانیسمِ یک باغ وحش برای دفاع از خود" است.
به همین دلیل است که ما نیاز به یادگیری بیشتر ادبیات روانشناسی مدرن در مورد "نفس آرام" داریم. چیزی که ما باید در مورد نفس آرام بدانیم این است که ساکت و بی صدا نیست. همانگونه که «جک باوور»، «هایدی وایمنت» و «کاترینا سیلاسکا»، پژوهشگران پیشگام در این زمینه باور دارند؛ "حجم نفس، می تواند کاهش داده شود به طوری که به دیگران همانگونه گوش دهد که خود را می شنود. به عبارت دیگر؛ تلاشی به منظور داشتن یک زندگی مملو از رویکردهای انسانی سرشار از مهر و محبت!"
دکتر باوور و وایمنت بر این باور هستند که نفس آرام متشکل از چهار جنبۀ به هم پیوسته است: آگاهی جداگانه، هویت فراگیر، داشتن چشم انداز و رشد شخصیت. این چهار ویژگی دارای یک موضع کلی تعادل و رشد به سوی نفسِ خود و دیگران است. 
این پژوهشگران، آزمایشی برای اندازه گیری این چهار جنبه خلق کرده اند:

جنبۀ نخست، آگاهی جداگانه
اظهارات آزمایش آگاهی جداگانه بدین ترتیب است:
"من کارها را بدون توجه زیادی به آنها انجام می دهم."
"من کارها یا وظایفم را به طور خودکار، بدون هیچگونه آگاهی ، انجام می دهم،."
"من فعالیت ها را بدون توجه واقعی به آنها انجام می دهم."
کسانی که نفس آرام دارند در این آزمایش نمرات پایین می آورند زیرا آنها، به صورت آگاهانه و هوشیار، مراقب پیرامون خود هستند. آنها به روی زمان حال، بدون قضاوت، توجه دارند و یا داری ایده های قبلی برای چگونگی آشکار کردن لحظات هستند. این نگرش غیردفاعی نسبت به لحظۀ حال، نتایج مثبت بسیاری در زندگی به ارمغان می آورد.

جنبۀ دوم، هویت فراگیر
اظهارات آزمایش هویت فراگیر عبارتند از:
"من احساس می کنم به تمامی موجودات زنده متصلم."
"من احساس می کنم با غریبه ها متصلم."
"من احساس می کنم با مردم از نژادهای دیگر متصلم."
افرادی که دارای غرور و نفس کم حجم هستند، در این آزمایش نمرات بالایی می آورند. اگر هویت شما فراگیر باشد، به احتمال زیاد نسبت به دیگران احساس همکاری می کنید و دلسوزشان هستند و تنها بجای کمک به خودتان، به دیگران هم کمک می کنید.

جنبۀ سوم، داشتن چشم انداز
اظهارات آزمایش داشتن چشم انداز بدین گونه است:
"پیش از شروع انتقاد از کسی، تلاش می کنم خود را جای او بگذارم."
"هنگامی که باعث ناراحتی کسی شوم، سعی می کنم خود را جای او بگذارم."
"سعی می کنم در یک اختلاف عقیده، پیش از تصمیم گیری، از نقطه نظر آنان هم مسائل را بنگرم."
یک نفس آرام، به منظور همدلی و دلسوزی، با تامل در نقطه نظرات دیگران توجهش را به بیرون از خود معطوف می سازد.

جنبۀ چهارم، رشد شخصیت
اظهارات آزمایش رشد شخصیت عبارتند از:
"زندگی برای من یک فرایند مداوم یادگیری، تغییر و رشد است."
"فکر می کنم تجربه های جدیدی که باعث چالش تفکر در مورد خودم و جهان می شود، دارای اهمیت بسیار است." 
رشد شخصیت و آگاهی جداگانه، بخوبی، مکمل یکدیگرند به صورتی که آگاهی جداگانه تماماً در مورد زمان حال حاضر است در حالی که رشد شخصیت پیامدهای دراز مدت زمان حال حاضر را در نظر می گیرد. هر دو این ها بخشی از نفس آرامند زیرا هر دو، بجای محصول نهایی ارزیابی و قضاوت، متمرکز شده و پویا هستند.
پژوهشگران دریافته اند کسانی که دارای نفس آرام هستند، بیشتر به رشد شخصیت و تعادل گرایش دارند و مایلند که از طریق شایستگی، استقلال و روابط سالم اجتماعی رشد مثبت داشته باشند. نفس آرام با عزت نفس والا یک ارتباط مثبت و مستقیم دارد و همچنین به شاخص های متفاوت خودفراروی مانند نگرش و رفتار جامعه پسندانه مرتبط است.
پژوهشگران همچنین ارتباط مثبت متوسطی میان داشتن نفس آرام و برونگرایی یافته اند. این موضوع نشان دهندۀ این است که داشتن صدای بلند و شلوغ بودن لزوماً به معنای داشتن یک نفس با صدای بلند نیست یا این که داشتن یک صدای آرام نشانۀ نفس آرام نیست. قدرت این ارتباط، فضای بزرگی را برای اشخاص برونگرا، میانگرا و درونگرا، به منظور پایین آوردن نفسشان بوجود می آورد. 
تحقیقات اخیر نشان می دهد که داشتن نفس آرام یک سپر حائل در برابر احساس ترس و نگرانی است. دانستن این موضوع بسیار حائز اهمیت است زیرا که اضطرابِ مرگ (هر چند پنهان) نیروی محرکه ای برای بسیاری از فعالیت های انسانی از قبیل فعالیت های مذهبی، جنسی، مالی، اجتماعی و عامل بسیاری از انواع آسیب های روانی است، در حالی که عزت نفس می تواند سپر دفاعی خوبی در برابر اضطراب باشد. البته این موضوع دارای یک نقطه ضعف است؛ هنگامی که نفس در معرض تهدید قرار گیرد یا زمانی که توجهش به کیفیت نامطلوب خود معطوف شود، افکار و اندیشه های غیرقابل اجتناب در مورد مرگ افزایش می یابد. 
خانم دکتر «پلین کیسبیر»، روانشناس، استدلال می کند که یک راه بسیار سازنده و سالم برای برخورد با اضطراب مرگ، فروتنی است. او در پنج مطالعه این ایده را که تواضع و اضطراب مرگ دارای نسبت معکوس هستند، عنوان کرد. بدین معنی که هر چه تواضع بالاتر باشد، اضطراب مرگ کمتر است. تواضع و فروتنی بیش از عزت نفس بالا، تمرکزحواس، پرهیزکاری و حتی داشتن یک سبک دلبستگی امن، باعث دفع اضطراب مرگ می شود.
همانگونه که خانم دکتر کیسبیر می نویسد: "شخص فروتن آگاه است و پذیرش این واقعیت را دارد که در برابر مقیاس کیهانی زمان و مکان، هر انسانی تنها یک جزء ناچیز است."
یکی از آخرین یافته های دکتر کیسبیر این است؛ بازتاب مثبت خاطرات لحظات غرورآفرین در برابر اضطراب مرگ بسیار ناچیز است در حالی که خاطرات لحظات تواضع و فروتنی، باعث کاهش اضطراب مرگ می شود.
بنابر این، حجم نفس آرام را می توان کاهش داد و از آن به عنوان یک سپر قدرتمند در برابر تهدیدات نفس، از جمله بزرگ ترین آنها، یا ترس از مرگ، استفاده کرد.
شاید پس از این بهتر باشد که شروع به ساخت بخش نفسِ آرام در کتابفروشی ها کنیم.

ترجمه: فرشاد سجادی
منبع:
www.quietrev.com

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۵/۰۳/۲۹
  • ۶۱۸ نمایش
  • اخوان

نفس آرام

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی