پیامبران زنده
* حضرت الیاس ـ علیه السلام
یکی از پیامبرانی که نام او در قرآن[1] آمده الیاس است. در بعضی از تفاسیر چهار قول در مورد ایشان آمده است که به یکی از آنها اشاره میکنیم:
«الیاس همان خضر است؛ در حالی که بعضی دیگر معتقدند، الیاس از دوستان خضر است، و هر دو زندهاند. با این تفاوت که الیاس مأموریتی در خشکی دارد؛ ولی خضر در جزائر و دریاها، بعضی دیگر مأموریت الیاس را در بیابانها و مأموریت خضر را در کوهها میداند و برای هر دو عمر جاودان قائلند،»[2]
المیزان روایتی را از بحارالانوار درباره الیاس نقل کرده که در آن اشاره به بالا رفتن الیاس شده است. البته مطالب دیگر ی نیز، در مورد ایشان، در آن روایت آمده است که در پایان آن، مرحوم علامه میفرماید: «وانت بالتأمل فیما تقصه الروایة لاترتاب فی ضعفها»[3] این سخن نشانگر ضعف و سستی روایت است.
* حضرت ادریس ـ علیه السلام
بسیاری از مفسران «ادریس» را جد پدر نوح میدانند. قرآن در مورد ایشان تنها دو بار، آن هم به صورت اشارهی کوتاه، سخن گفته است.[4]
در قرآن در مورد او تعبیر (رفعناه مکانا علیّا)؛[5] یعنی او را به مکانی والا، بالا بردیم، به کار رفته است که مراد از این آیه مورد اختلاف قرار گرفته است.
بعضی از مفسران، مراد از مکان والا را عظمت و مقام معنوی ادریس و بعضی دیگر بلندی مکان حسی او دانسته اند. تفسیر نمونه[6] که معنای اول را پذیرفته است، شاهدی هم از قرآن برای تأیید این معنا آورده است که یوسف به برادران خود که کار خلافی انجام داده بودند فرمود: «انتم شر مکاناً»[7] شما از نظر مقام و منزلت بدترین مردم هستید.
پس طبق معنایی که این تفسیر انتخاب میکند، زنده بودن ادریس زیر سؤال میرود و نمیتوان زنده بودن را از آیه شریفه استفاده کرد.
*حضرت خضر ـ علیه السلام /(البته بنابر این که ایشان پیامبر باشند)
قرآن در آیاتی که داستان همراهی او و حضرت موسی را بیان میکند، اشاره ای به وی کرده است (بدون این که صراحتا نامی از وی ببرد) در آن داستان خضر در مقام استادی و مرشدی نسبت به حضرت موسی ـ علیه السلام ـ میباشد.
در مورد ایشان آمده[8] است، خداوند خضر را به آب حیات رهنمون شد، و او برای آن که تجدید حیات کند و نیازی به زاد و توشه سفر نداشته باشد، ناگزیر هر ساله یک یا چند نوبت و چه بسا هر چند سال یک بار به آن جا میرفت و از آب حیات می نوشید و چه بسا هنوز هم زنده باشد که باید گفت: هنوز هم میرود و جرعه ای از آب حیات مینوشد. اما در المیزان روایتی را نقل کرده و بسیاری از قصهها و حکایاتی را که در مورد حضرت خضر است بدون تکیهگاه و سست خوانده است. روایات سست را میآورند:
از خصیف نقل میکند که : چهار پیامبر است که زندهاند، دو تای آنها در آسمانند، (عیسی و ادریس) عیسی و ادریس و دو تا در زمین (خضر و الیاس)؛ اما کار خضر در دریاهاست و کار الیاس در خشکی ها.[9]
* حضرت عیسی ـ علیه السلام
برخلاف اعتقاد مسیحیان که میگویند مسیح کشته و دفن گردید و سپس از میان مردگان برخاست و مدت کوتاهی در زمین بود و بعد به آسمان صعود کرد؛[10] در میان مفسران اسلام معروف است که میگویند به استناد آیه 157 سوره نساء، مسیح هرگز کشته نشد و خداوند او را به آسمان برد. حال در نحوه به آسمان رفتن او بحث است چون در آیه آمده که «رافعک الیّ»[11]